Tuesday, March 19, 2013

Berlumba-lumba dalam membuat kebaikan


21:90. Maka Kami memperkenankan doanya, dan Kami anugerahkan kepadanya Yahya dan Kami jadikan istrinya dapat mengandung. Sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang selalu bersegera dalam (mengerjakan) perbuatan-perbuatan yang baik dan mereka berdoa kepada Kami dengan harap dan cemas. Dan mereka adalah orang-orang yang khusyuk kepada Kami.


Rasulullah s.a.w mengatakan ada seorang perempuan tua yang tinggal seorang diri di rumahnya. Perempuan itu memerlukan bantuan daripada seseorang bagi mengambil air untuk diminum dan mengambil wudhu'. Lalu baginda s.a.w bertanya siapa yang sanggup mengambilkan air untuk perempuan tua itu. Maka Abu Bakar As-Siddiq dan Umar Al-Khattab segera menawarkan diri.



Esoknya sebelum fajar menyingsing, Umar Al-Khattab pergi ke rumah perempuan tua itu bagi memenuhkan bekas tempayan di rumah itu dengan air. Tetapi didapatinya tempayan itu sudah dipenuhi dengan air. Malam esoknya dia datang lebih awal, tidak mahu orang lain mendahuluinya. Namun dia berasa hairan kerana tempayan air itu sudah penuh juga. Pada malam ketiga, Umar Al-Khattab bangun lebih awal lalu mengintai orang yang mengambil air untuk perempuan tua itu. Didapatinya orang itu adalah Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq.




"Saya berasa cemburu kepada saudara kerana sentiasa mendahului saya dalam membuat kebajikan," kata Umar Al-Khattab kepada Abu Bakar.



No comments:

Post a Comment

Mahu mengomel dengan lebih lanjut?
Silakan disini :)