Thursday, June 14, 2012

Ujian dalam hidup manusia

Bismillahirrahmanirrahim ^^


Tajuk entry kali ini adalah berkenaan dengan ujian yang kita hadapi sepanjang kehidupan sebagai seorang Muslim. Orang Muslim dichenta oleh Allah apabila dirinya dengan diuji. Tak ke? Kan kite biasa dengar yang Allah memberikan ujian kepada manusia itu mengikut kemampuan iman manusia itu, dan setiap ujian manusia itu sudah tentunya berbeza. Jikalau imannya mencanak-canak, maka ujian itu adalah sekian-sekian :)

Bila fikir-fikir balik memang ujian itu perkara biasa dalam kehidupan kita. Kita tidak dapat lari dari pelbagai ujian dalam hidup. Cumanya adakah kita menyedari kenapa kita diuji. Jawapannya sebagaimana firman Allah dalam surah Al-Ankabut,

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman sedangkan mereka tidak diuji dengan sesuatu cubaan." (Surah Al-Ankabut: ayat 2)

Di sini jelas, kita sebagai orang beriman pastinya diuji dan 4 jenis ujian yang kita pasti tempuhi:

Ujian amal ibadah
Manusia beriman perlu beramal ibadah sebagaimana tuntutan AQ dan Sunnah. Solat juga satu ujian, berapa ramai yang gagal dalam ujian ini. Solat hanya bila keadaan senang dan bila sibuk atau dalam perjalanan lupa walaupun ada kemudahan jamak dan qosar. Lebih buruk lagi lansung tidak bersolat. Ibu bapa pula wajib menyuruh anak mereka solat seawal 7 tahun. Berapa ramai yang gagal dalam ujian ini.

Ujian Kemaksiatan
Kita berada pada akhir zaman begitu banyak kemaksiatan berlaku. Zina, rogol kedengaran setiap hari. Berpacaran sana sini. Aurat yang perlu dijaga sebagaimana tuntutan agama gagal dipenuhi. sekali lagi begitu ramai gagal dalam ujian ini.

Ujian Kesenangan
Kadang-kadang kita diberi kemewahan. Bergaji besar, mampu membeli rumah yang selesa, kereta besar. Wang bukan lagi masalah dalam kehidupan. Semua benda boleh dibeli. Tapi kita lupa bahawa harta kekayaan itu juga ujian. Berapa ramai yang mula sombong, lupa keluarkan zakat. Bercakap mula tinggikan suara dan menganggap pendapat orang lain semua salah. Selalunya ramai yang tewas dengan ujian ini.

Ujian Musibah

Ada antara kita yang dhoif, kehidupan kais pagi makan pagi - kais petang makan petang. Sentiasa dalam kesempitan. Adakah kita mampu bersabar atau mula memikirkan tambah pendapatan tanpa mempedulikan halal haram. Rasuah begitu berleluasa. Adakah jalan haram juga diambil bagi menjadi kaya. Sekali lagi kita diuji.

Semua keempat-empat ujian di atas pasti ada bagi setiap yang beriman. Kerana Allah hendak menguji kesabaran kita. Maka beruntunglah bagi mereka yang berjaya menghadapi setiap ujian tersebut denfan jayanya.


Penutup
Jangan kita rasa down apabila memerima ujian ya kawan-kawan. Hadapinya dengan bersabar. InnAllahama'ashabiriin (Sesungguhnya Allah sentiasa bersama dengan orang yang sabar). Wah! Dengan bersabar sahaja Allah bersama dengan kita. Kalau kita melakukan amal kebajikan yang lain sudah pastilah Allah berada dekat disisi kita..Cuba kita fikirkan kalau kita tidak sabar dengan ujian yang diberi oleh Allah, adakah Allah bersama dengan kita dan mesti ingat! Pastilah ada makhluk yang sedang bersedia menunggu kita untuk mengajak bersama-sama mereka ke lembah kehinaan. 


Ceket aut !!

Wallahualam (^^,)

No comments:

Post a Comment

Mahu mengomel dengan lebih lanjut?
Silakan disini :)